يزدفردا:در ادامه سلسله بحث هاي توسعه استان يكي از مهمترين فاكتور هاي تو سعه امنيت است كه مطلب زير در مورد امنيت استان توسط همكار افتخاري سايت يزدفردا(آ-ارسطو) تهيه شده كه تقديم مي گردد .

توسعه استان و امنيت 


 مهندس سعيد مهذب ترابي

مختصري از بيوگرافي نويسنده :مهندس سعيد مهذب ترابي كه داراي مدرك ليسانس برق و فوق ليسانس صنايع مي باشد داراي سابقه 20 ساله مديريت درقسمت هاي مختلف وزارت نيرواست ازويژگي هاي منحصر به فرد مهندس ترابي حفظ ارتباط خود با محيط دانشگاهي و علمي كشور بوده است به طوري كه وي عضو هيئت علمي جهاد دانشگاهي استان و بصورت پاره وقت در دانشگاه يزد نيز تدريس مي نموده است وتا بحال حدود سي مقاله در كنفرانس هاي علمي داخل و خارج از كشور ارائه نموده است. در جديد ترين كار علمي وي كتاب راه سوم(مدلی جدید برای تجدید ساختار در صنعت برق) نوشته کریستیان استوفیس، را ترجمه و منتشر نموده است . از مقالات ارائه شده توسط مهندس ترابي مي توان به : انتخاب بهينه ترانسفورماتورها ،اهميت تعرفه ها بر اعمال مديريت مصرف و تنظيم قله بار اشاره نمود




اجزای پياله ای که در هم پيوست                                                                     بشکستن آن روا نمی دارد مست
چندين سر و ساق نازنين و کف دست                                                           از مهر که پيوست و به کين که شکست


به عقيده اكثر صاحب نظران مسائل انتظامي وامنيتي و با توجه به آمار و اطلاعات مستند، استان يزدعليرغم شرايط خاص جغرافياي يكي از امن ترين مناطق كشور است و بي شك مي بايد امنيت فوق را مرهون فرهنگ واخلاق ريشه دار مردم استان و تلاش، واقع گرايي، خوش فكري و تدبير و درايت مجموعه عوامل و مسئولان امنيتي ، قضايي وانتظامي استان دانست و همانگونه كه شاهد بوده ايم علي رغم فعاليتها و مشاركت و حضور مردم در عرصه هاي مختلف سياسي و كنشها و واكنشهاي مختلف، كمترين تنشها و ناهنجاري انتظامي و امنيتي به يمن بلوغ بالاي فرهنگي آحاد جامعه استان و نبوغ و تدبير مسئولان ذيربط وجود داشته است كه در جاي خود در خور تقدير بوده و موهبتي از ديدگاه توسعه اي است.
از آنجا كه يكي از مهمترين ابزارها و شرايط براي برنامه ريزي و اجراي هر تفكر توسعه اي، خصوصاً توسعه اقتصادي، وجود امنيت است و چنانچه امنيت بصورت كلان خود به معناي وجود شرايط و فضاي امن براي ابراز عقيده، سرمايه گذاري واحترام به حريمهاي خصوصي و شخصي ومالكيت وقانون مداري در يك جامعه زنده و پويا و با مشاركت بالاي مردم وتعريف دقيق جايگاه ها ،در هر رگه از جامعه ، تعريف گردد، ملاحظه مي گردد كه اين معناي امنيت در استان بسيار فراهم است و توسعه نگاه فوق، مي تواند در رشدو توسعه استان بسيار مؤثر واقع گردد.
يكي از عوامل اصلي توسعه امنيتي، نوع نگاه به داشته هاي موجود است. به عبارتي ديگر بر اساس توصيه علماي علم توسعه در جوامع در حال توسعه به منظور گسترش امنيت و افزايش مشاركت مردم، بايد در نيمه پر ليوان غوطه ور شد و از ان استفاده نمودو در اين حال براي پر نمودن بقيه ليوان برنامه ريزي نمود. در اين فرضيه اكيداً توصيه مي شود كه مديران و مسئولان جامعه و اربابان جرايد و وسايل ارتباط جمعي، با آمارو اطلاعات مستند و واقعي، امكانات، سرمايه ها و ظرفيتها وتوانمنديهاي جامعه وحتي مديريتها را به عنوان نيمه پر ليوان مطرح نمايند و با ترسيم دقيق نارساييها ونيازمنديها و چشم انداز آينده، نحوه مشاركت مردم، ميزان اعتبارات و برنامه هاي آتي را براي رفع نيازمنديها و پر نمودن نيمه خالي ليوان، عنوان نمايند. هدف از توصيه فوق ترسيم اين واقعيت است كه در اينگونه جوامع، به لحاظ عدم وجود بسترهاي لازم فرهنگي، طرح مكرر نيمه خالي ليوان، يك نوع يأس و بدبيني و عدم مشاركت مردم و حداقل بي تفاوتي آنان را ايجاد مي نمايد واز طرفي ديگر در ديدگاههاي اقتصادي و بازرگاني عوامل سرمايه گذار كه مبناي سرمايه گذاري آنها، كسب سود است، تأثير بسيار منفي براي عدم تمايل به سرمايه گذاري در اينگونه جوامع بوجود مي آورد. ضمناً نمي توان امكان ارتقاء سطح علمي و آموزشي اينگونه جوامع را به لحاظ بن بست ارتباطي فراهم نمود و فرار نخبگان علمي و آموزشي اينگونه جوامع به لحاظ عدم وجود شرايط مناسب فزوني مي يابد و حركت توسعه اي بصورت بطني، كند مي شود. براي تسريع در توسعه استان يزد، نيز بايد به توصيه فوق عمل گردد. وجود منابع غني و سرشار معدني، تجمع مناطق و مراكز باستاني و توريستي با قدمتي چندين هزارساله، وجود سرمايه، ضريب بالاي امنيت، فرهنگ بالاي مردمي، شرايط خاص جغرافيايي و وجود برخي زيرساختهاي مناسب اقتصادي مي تواند به عنوان داشته هاي ارزشمند و قابل توجه اين استان تلقي گردد.
نمونه هاي فوق را كمتر مي توان در استانهاي بيشتر توسعه يافته، مشاهده نمود. لذا نياز است ابتدا داشته ها و امكانات موجود، دقيقاً بر اساس آمارو اطلاعات مستند شناسايي، و قابليت هاي بالقوه آنان مطرح گردد و سرمايه گذاريهاي انجام شده در استان به تفكيك هر بخش دقيقاً مشخص و امكانات ارائه خدمات با توجه به واقعيتها تشريح گردد. سپس براي يك برنامه زمان بندي مشخص، نحوه حل نارساييها وچگونگي مشاركت مردم وسرمايه گذاران و نخبگان ترسيم گردد. بديهي است براي تحقق فرآيند فوق جلب اعتماد و مشاركت مردم، بسيج همه امكانات وتوانمنديها، پيام رساني و پاسخ گويي هدفمند و هوشمندانه، مشاركت جدي بخش دانشگاهي استان، وفاق و همدلي همه مديران ومسئولان استان و جديت و تلاش وتوسعه مديريت نواور وخلاق وريسك پذيروامنيت مديران استان، ضرورت دارد.

آ-ارسطو

يزد فردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا